søndag 28. februar 2010

JUNGELTUR!!

Så er det på tide med litt JUNGELTUR!

Det begynte altså med en nattbuss, en sovepille og 2 pasienter!
Det hadde seg nemlig slik at det gikk noe blant elevene, hele 5 av elevene som skulle vært med på denne første måtte stå over pga sykdom, herftig sprutbæsj og store magesmerter/kramper! men vi fylte på med andre folk og det ble 20 personer igjenn. men iløpet av et lite stykke begynte hanne og torstein å kaste opp og svette av smerter! Torstein hadde noe som legen vår(mauritzio) ikke visste hva var og torstein bare kastet opp de tablettene han fikk, så han måtte snu seg rundt og han fikk en heftig sprøyte i rumpa!! haha. bare noen timer tidliger og forsovidt heile oppholdet her har san.diago tullet med" har du vondt i magen/øye/hodet/beinet: da må du få sprøyte i RUMPA! og jo her skjedde det! haha priceless! men joda..

Rune "er i land han ikke har vært i før" myra, presterte å pisse utenfor bussen bare 20 meter etter den hadde startet.. jeg hadde så dårlig tid på å pakke at jeg ikke rakk å pisse, noe som jeg måtte noe veldig, så når jeg kom på bussen tenkte jeg, dette ordner seg. Så jeg spurte bussDUDEN om han kunne åpne banjoen(doen) og han sa: Si si..
Bussen stoppet, døra opnet seg, og han sendte meg ut på gaten for å pisse.. haha heile bussen sto jo å venta og jeg måtte jo på do. så jeg stilte meg inntil en vegg og fyrte løs. når jeg snudde meg var det klistra med folk i vinduene som stirra og lo! haha morro det!

Men resten av bussturen gikk greit, jeg slukna pga sovepillen! det var digg! så var det å komme seg til flyplassen å vente på at piloten til småflyet skulle våkne! Meg, arne, livar og kristine var første gruppe inn mot jungelen! Det var en times tur der i tubulent småfly over et område som så ut som en oversvømt bakgate.. masse vann og masse busker! når  vi kom frem til san lorenzo måtte vi vente til resten av gruppen skulle komme seg frem i flyet som kjørte skyttel. Det tok jo sin tid, men vi brukte tiden godt, spiste litt og slækket i hengekøyer!

Når alle var kommet var det på tide å forlate det "urbane" san lorenzo og videre inn junglen. det var enten en 5 timer båttur eller en 5 timers ride tur.. jeg var veldig gira på hesteturen og fik være med på den gruppen! Det var søren meg så rått.. først et stykke på flata der, så plutselig inn i jungelen, hvor det pga regntiden var oversvømt og vi brukte lang tid mellom lianer og vann opp til knærne på å finne veien! Når vi var kommet oss på rett veg bar det frem i noen timer med høyt vann men varierende vegitasjon. Fy det var jo som indian Jones filmene der.. heilt rått. etterhvert var det noen tørre områder hvor vi fikk prøve oss på trav(aiai, det gjorde vondt) og galopp(aiai, det var skummelt) det var utrolig gøy når vi fikk teken på det! men ca 90% av tiden var det vann opp til knærne og av og til over sadelen!  RÅTT.. På veien holdt arne på å ri på en krokodille, jeg falt/rullet av sadelen, og vi måtte ri en halvannen time i mørket.. det var en opplevelse for livet!
'

Når vi kom frem til en liten hytte, var det litt mat på program før vi skulle ut på krokkodille"sightseeing". alle ut der i en liten båt. rett ut på elva og ut på våtmarka for å finne krokodillene, som vi "bare skulle se på" vi hadde med oss 2 små båter sånne lange trestokkbåter som vi fikk sitte på i når vi skulle ut på "kjikkingen":P For å gjøre en lang natt til en kort historie endet det med at vi fikk "se" 4 krokolidller, vi som ikke var uti de trestokkene ventet bare, så på stjerenhimmelen og hadde det riktig så koslig! men i 6 tia var det på tide å komme tilbake til hytta. da hadde vi vært ute ca 10 timer. så sov vi litt noen i telt og noen ute på marka! så var det frokost og noen gikk av gårde på Apejakt. Jeg valgte å sove, både fordi jeg var dautrøtt og fordi det blir ingen vellyket jakt når det er 20 gringos ute i skogen for å finne et sjeldent apedyr som er lettskremt, kremt kremt, det ble ingen fangst nei:P haha..
Så var det på tide med hjemturen, da var det de som tok båten opp som tok hestene ned, og motsatt. det var en konge båttur for meg.. jeg satt fremme i båten å snakka med en av "indianerne" vi fikk utvekslet litt informasjon om hvreandre men mest gikk det i at han fortalte meg navn på fugler og jeg skulle prøve å huske de og si hva de het hvis vi så de igjen. Det var som memoryspillet i real life, og jeg var veldig dårlig.. Men vi stoppet å badet litt, og ja jeg har nå badet i AMAZONAZ( hvetfall en sideelv:P) og vi så ferskvanns delfiner, som er ekstremt sjeldent!
Når vi kom tilbake til san Lorenzo på tirsdags kveld var det bare å spise litt og legge seg.. for vi skulle opp( den første gruppen hvertfall, som jeg var med i) kl6! for å ta flyet!  Det jeg har glemt å fortelle er at vi fikk smake på en av krokodillene som vi "SÅ"! og krokodille kjøtt er ekstremt godt, spesielt med nyplukket lime presset over! MAN det var godt! og vi spiste masse frukter, bare plukket rett fra trærne rundt hytten i jungelen. Grapefrukt, appelsin, mango og KAKAO bønner, det var vilt godt.. 

Så var det flytur til Trinidad, hvor vi skulle ta nattbussen natt til torsdag. I Trinidad ventet vi ca fa 8 til kl4 på at alle skulle komme, det ble mye soving, litt bibellesing og litt ball leker inne i hangaren der! Når vi kom til sentrum tok vi inn hos noen venner av Mauritzio, der fikk vi litt mat og så var det en tur til en Lagune for å bade! Det var rått det, det var gjørmebunn og ca 10cm sikt i vannet.. det ble mye gjørme kasting og "spabehendling". OG ja jeg greide selfølgelig å stupe rett i bunn og fikk et rimlig vondt sår på hofta og heilt rødskrapa brystkasse:P haha Rune ER I LAND HAN IKKE HAR VÆRT I FØR!

Så var det busstur, sovepille, plutselig fremme og hjemme på buganvillas etter en fantastisk JUNGELTUR!

I neste episode av Rune ER I LAND HAN IKKE HAR VÆRT I FØR, skal jeg fortelle om, en konsert, en firhjuling tur som nesten gikk galt, og en fin dag på Kamsjaen(markede)..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar